Algemene voorwaarden Ongediertebestrijding Schorfhaar

Artikel 1 Definities

In deze Algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Algemene voorwaarden: de onderhavige set Algemene voorwaarden.
  2. Opdrachtgever: degene met die Opdrachtnemer een Overeenkomst heeft gesloten, alsmede degene aan wie Opdrachtnemer een offerte heeft uitgebracht.
  3. Opdrachtnemer: Ongediertebestrijding Han Schorfhaar, gevestigd te Markelo, kantoorhoudende te Larenseweg 60a, 7475 PX, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder dossiernummer 06067506.
  4. Overeenkomst: iedere overeenkomst die tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever tot stand komt, elke wijziging of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst.
  5. Producten: verwijst naar alle fysieke goederen, materialen, middelen, stoffen en/of apparatuur die door Opdrachtnemer worden geleverd of gebruikt in het kader van de Werkzaamheden, en die al dan niet specifiek nodig zijn voor de uitvoering van de Werkzaamheden. Hieronder vallen bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, bestrijdingsmiddelen, vallen, lokdozen, en andere hulpmiddelen die tijdens de uitvoering van de Overeenkomst worden gebruikt.
  6. Werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door Opdrachtnemer uit anderen hoofde ten behoeve van Opdrachtgever worden verricht. Zoals maar niet beperkt tot (plaag)dierbestrijdingswerkzaamheden, wering en beheersing afhankelijk van de opdracht.

 

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene voorwaarden

  1. Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes/aanbiedingen en Overeenkomsten en/of opdrachten en diensten van Opdrachtnemer. De Algemene voorwaarden worden bij iedere offerte/aanbod overhandigd en zijn terug te vinden op www.ongediertebestrijdingschorfhaar.nl en worden op verzoek nogmaals toegezonden.
  2. Alle aanbiedingen, offertes, orderbevestigingen en overeenkomsten evenals de uitvoering van Werkzaamheden geschieden uitsluitend onder deze Algemene voorwaarden.
    Deze Algemene voorwaarden prevaleren boven eventuele door de Opdrachtgever gehanteerde voorwaarden, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
    Door het verstrekken van een opdracht tot uitvoering van Werkzaamheden gaat de Opdrachtgever met de toepasselijkheid van deze Algemene voorwaarden akkoord.

 

Artikel 3 Vrijblijvende offerte

Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij het tegendeel uitdrukkelijk blijkt.
Een overeenkomst wordt slechts geacht tot stand te zijn gekomen nadat de order schriftelijk is bevestigd dan wel, bij gebreke daarvan, zodra de uitvoering van de opdracht is begonnen.

Artikel 4 Prijzen

  1. Als prijs geldt de overeengekomen prijs.
  2. Bij het ontbreken van een overeengekomen prijs, geldt de prijs die Opdrachtnemer in soortgelijke gevallen hanteert. De verschuldigde vergoeding wordt vastgesteld op grond van het werkelijk aantal bestede uren en de voor Opdrachtnemer gebruikelijke (uur)tarieven vermeerderd met de kosten voor de verbruikte en gebruikte Producten en materialen.
  3. In geval van wijzingen van prijsbepalende factoren na de offerte/aanbieding of na het sluiten van de Overeenkomst behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor deze wijzigingen aan de Opdrachtgever door te berekenen.
    • Prijsstijgingen voortvloeiende uit stijging van overheidsheffingen na het doen van een vrijblijvend aanbod of na het tot stand komen van de Overeenkomst, is Opdrachtnemer gerechtigd door te berekenen.
    • Ook indien Opdrachtnemer in eerdere Overeenkomsten een vast honorarium of vaste prijs met Opdrachtgever overeengekomen is, is Opdrachtnemer niettemin gerechtigd tot verhoging van het honorarium of deze prijs, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van materialen, lonen of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.

 

Opdrachtnemer zal Opdrachtgever hierover schriftelijk in kennis stellen.

 

Artikel 5 Uitvoering van de Werkzaamheden

  1. Opdrachtgever verstrekt alle zaken en informatie die Opdrachtnemer redelijkerwijs nodig heeft voor het uitvoeren van de overeengekomen Werkzaamheden en wel op een deugdelijke wijze met inachtneming van alle normen en voorschriften van overheidswege, eventueel aangevuld met voorschriften die zijn voorgeschreven door Opdrachtnemer.
  2. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde zaken en informatie niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Werkzaamheden op te schorten en/of uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens alsdan gebruikelijke tarieven bij Opdrachtgever in rekening te brengen. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat Opdrachtgever de zaken en informatie aan Opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld.
  3. Opdrachtnemer zal de overeengekomen Werkzaamheden uitvoeren met de grootste zorg en volgens de bij hem geldende methodieken. Opdrachtnemer garandeert nimmer een bepaald resultaat.
  4. Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, is Opdrachtnemer gerechtigd de overeengekomen Werkzaamheden geheel of ten dele door derden uit te laten voeren.
  5. De Opdrachtnemer opgegeven termijnen zijn te allen tijde streef-termijnen en geen fatale termijnen.
  6. Opdrachtnemer bespreekt de uit te voeren Werkzaamheden met Opdrachtgever en afhankelijk van de soort en omvang van de Werkzaamheden wordt een plan van aanpak opgesteld en een handboek ter beschikking gesteld. Opdrachtgever zal ervoor zorgdragen dat alle aanwijzingen van of namens Opdrachtnemer, die verband houden met de Werkzaamheden, op een zo verantwoord mogelijke wijze uitgevoerd en opgevolgd worden.
  7. Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen, dat Opdrachtnemer met de Werkzaamheden na aankomst direct kan aanvangen. Daartoe moet onder andere vrije toegang worden verleend tot alle te behandelen ruimtes, lokaliteiten, terreinen ect. Een eventuele weigering om toegang te verlenen, ontheft de Opdrachtgever niet van zijn verplichting de overeengekomen prijs te voldoen.
  8. Indien uitvoering niet of niet tijdig kan plaatsvinden door de oorzaak die binnen de risicosfeer van Opdrachtgever ligt, zal Opdrachtgever de daardoor ontstane schade aan Opdrachtnemer vergoeden en zo mogelijk Opdrachtnemer in staat stellen op nader overeen te komen tijdstippen de betreffende Werkzaamheden te verrichten.

 

Artikel 6 Extra kosten, meer en minder werk

  1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om Werkzaamheden of leveringen uit te voeren die niet in de oorspronkelijke Overeenkomst of offerte zijn opgenomen, zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte brengen.
  2. Dergelijke extra werkzaamheden of leveringen (hierna: “meerwerk”) worden uitgevoerd na toestemming van Opdrachtgever, tenzij het uitvoeren van het meerwerk noodzakelijk is om schade te voorkomen, om de veiligheid te waarborgen of door Opdrachtgever wordt verlangd.
  3. De kosten van meerwerk worden door Opdrachtnemer afzonderlijk in rekening gebracht, op basis van de bij Opdrachtnemer gebruikelijke tarieven, tenzij anders is overeengekomen.
  4. Het ontbreken van een schriftelijke bevestiging van het meerwerk laat de betalingsverplichting van de Opdrachtgever voor daadwerkelijk uitgevoerd meerwerk onverlet, indien de Opdrachtgever het meerwerk mondeling heeft goedgekeurd of feitelijk heeft laten uitvoeren.
  5. Eventuele wijzigingen in de streeftermijnen als gevolg van meerwerk worden tijdig door Opdrachtnemer gecommuniceerd aan Opdrachtgever.
  6. Meer en/of minderwerk zal bij de opdracht, dan wel bij het einde der werkzaamheden naar billijkheid worden verrekend.

 

Artikel 7 Betaling

  1. Betaling dient te geschieden binnen veertien (14) dagen na factuurdatum, zonder recht op korting, verrekening of opschorting, bij gebreke waarvan de
    Opdrachtgever van rechtswege en derhalve zonder nadere ingebrekestelling in verzuim raakt en aan Opdrachtnemer de wettelijke (handels)rente is verschuldigd.
  2. De gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten van invordering van alle aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen komen ten laste van de Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van de geldende wet- en regelgeving inzake buitengerechtelijke kosten.
  3. Indien Opdrachtgever een natuurlijk persoon is (een persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf), zal Opdrachtnemer in afwijking op de voorgaande leden deze persoon bij genoemde aanmaning nog minimaal een termijn van veertien (14) dagen geven om alsnog te betalen. Indien betaling alsnog uitblijft, heeft Opdrachtnemer het recht aan deze natuurlijke persoon de buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen op basis van de geldende wet en regelgeving.

 

Artikel 8 Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door Opdrachtnemer geleverde Producten en/of materialen blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat de Opdrachtgever alle verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst volledig is nagekomen, waaronder begrepen maar niet beperkt tot de betaling van de verschuldigde prijs, eventuele rente, kosten en schadevergoedingen.
  2. Tot het moment van volledige eigendomsoverdracht is de Opdrachtgever niet gerechtigd om de geleverde Producten en/of materialen te verkopen, te verhuren, te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Indien de Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen jegens Opdrachtnemer, of indien Opdrachtnemer goede gronden heeft om te vrezen dat Opdrachtgever tekort zal schieten, is Opdrachtnemer gerechtigd de geleverde producten en/of materialen terug te nemen. De opdrachtgever zal daaraan zijn medewerking verlenen en verleent hierbij onherroepelijk toestemming aan Opdrachtnemer om de betreffende locatie te betreden.

 

Artikel 9 Klachten

  1. Klachten omtrent de uitvoering van Werkzaamheden dienen binnen redelijke termijn na de uitvoering schriftelijk te geschieden. Indien de Opdrachtgever klachten te laat meldt en Opdrachtnemer toerekenbare tekortkomingen niet meer kan herstellen, vervalt elk recht van Opdrachtgever.
  2. Zolang op een klacht door Opdrachtnemer nog niet is beslist, is de Opdrachtgever gehouden normaal aan zijn verplichtingen te voldoen.

 

Artikel 10 Niet-nakoming en beëindiging

  1. Opdrachtnemer is gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen bij faillissement, voorlopige of definitieve surseance van betaling of boedelafstand, toerekenbaar tekortschieten van Opdrachtgever, het niet binnen een redelijke termijn verlenen van toestemming door Opdrachtgever om werkzaamheden door een derde te laten uitvoeren en bij overmacht die langer dan drie maanden heeft geduurd dan wel naar redelijke verwachting langer dan 3 maanden zal duren.
  2. Een tussentijdse beëindiging heeft slechts werking voor de toekomst. Opdrachtgever blijft in dat geval gehouden een vergoeding voor hetgeen reeds verricht is te voldoen alsmede de schade te vergoeden indien en voor zover deze voor rekening en risico van Opdrachtgever komt dan wel is veroorzaakt door aan Opdrachtgever toe te rekenen factoren.
  3. Opdrachtgever heeft het recht, zonder rechtelijke tussenkomst, de Overeenkomst op te schorten dan wel te beëindigen ingeval Opdrachtnemer surseance van betaling aanvraagt, in staat van faillissement wordt gesteld of wordt geliquideerd.

Artikel 11 Annulering

  1. Ingeval Opdrachtgever de Overeenkomst voorafgaand aan de aanvang van de uitvoering van de Werkzaamheden of tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden daarvan wenst te annuleren, is hij aan de Opdrachtnemer een door Opdrachtnemer nader te bepalen schadevergoeding verschuldigd. Deze schadevergoeding omvat alle reeds door Opdrachtnemer gemaakte kosten en diens door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Opdrachtnemer is gerechtigd voornoemde schadevergoeding te fixeren en bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
  2. Bij annulering van een overeenkomst ten gevolge van welke oorzaak dan ook, is Opdrachtnemer gerechtigd aan Opdrachtgever alle tot dan gemaakte kosten in rekening te brengen, alsmede de ge- en verbruikte producten/materialen en gederfde winst.
  3. Opdrachtgever is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van annulering en zal Opdrachtnemer vrijwaren voor hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.

 

Artikel 12 Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtnemer verplicht zich in te spannen om de Werkzaamheden naar beste vermogen te verrichten. De aard van deze Werkzaamheden laat niet toe dat Opdrachtnemer zich kan verplichten tot het bereiken van een bepaald resultaat.
  2. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
  3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige schade door de Opdrachtgever (of derden) geleden of te lijden schade, van welke aard en/of omvang dan ook, wegens overschrijding van termijnen of schade als gevolg van niet door Opdrachtnemer voldoen aan enige op hem rustende verplichtingen uit de Overeenkomst of Algemene voorwaarden.
  4. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen, maar niet beperkt tot, bedrijfsschade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen.
  5. Indien en voor zover ondanks het bepaalde in voornoemde leden op Opdrachtnemer enige aansprakelijkheid jegens de Opdrachtgever mocht rusten als gevolg van een toerekenbare tekortkoming, is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het factuurbedrag (exclusief omzetbelasting), dat aan Opdrachtgever in rekening is gebracht voor de uitgevoerde Werkzaamheden waarin de oorzaak van de schade is gelegen. Het voorgaande lijdt uitzondering ingeval van opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer.

 

Artikel 13 Overmacht

  1. Onder overmacht wordt verstaan iedere omstandigheid die buiten de invloedssfeer van Opdrachtnemer ligt en die de nakoming van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk verhindert, waaronder in ieder geval, maar niet uitsluitend, begrepen: natuurrampen, pandemieën, brand, overstromingen, oorlog, stakingen, overheidsmaatregelen, storingen in telecommunicatie of elektriciteit, storingen/vertragingen van de aanvoer van Producten/materialen en tekortkomingen van derden.
  2. Tijdens een situatie van overmacht worden de verplichtingen van Opdrachtnemer opgeschort. Indien de overmachtssituatie langer dan drie (3) maanden duurt, hebben beide partijen het recht om de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden zonder verplichting tot enige schadevergoeding.
  3. Indien Opdrachtnemer bij het intreden van overmacht gedeeltelijk haar verplichtingen is nagekomen, is Opdrachtnemer gerechtigd het reeds uitgevoerde deel afzonderlijk te factureren.

 

Artikel 14 Het bestrijden van knaagdieren

Het bestrijden van knaagdieren zal volgens het IPM Protocol worden uitgevoerd. Opdrachtnemer zal, indien dit gezien de aard en omvang van de Werkzaamheden nodig is, een handboek en plan van aanpak ter beschikking stellen.

A. De weringmaatregelen als door Opdrachtnemer aangegeven in het inspectierapport/plan van aanpak moeten binnen de aangegeven termijn door Opdrachtgever zijn aangebracht.
B. De deuren dienen zo veel mogelijk gesloten te blijven.
C. Tijdens de bestrijdingsactie dienen katten uit de buurt gehouden te worden en moeten ze zo goed mogelijk gevoerd worden.
D. Wanden van het te bestrijden object dienen bereikbaar te zijn. D.w.z. dat bij voorkeur alle pallets etc. 50 cm van de wand geplaatst moeten worden.
E. De afgesproken delen van het pand als kruipruimtes etc. moeten bereikbaar worden gemaakt door Opdrachtgever.
F. De door Opdrachtnemer in de offerte aangegeven hygiënische maatregelen moeten zoveel mogelijk uitgevoerd worden.
G. Uitwerpselen dienen wekelijks verwijderd te worden door Opdrachtgever.
H. Voerkisten etc. mogen alleen in overleg verplaatst worden. Tevens dienen deze voerkisten aan de buitenkant netjes gehouden te worden door Opdrachtgever.

 

Artikel 15 Het bestrijden van insecten in het algemeen

A. In de vooraf besproken afspraken over afdekken etc. dienen te worden nagekomen.
B. Levensmiddelen moeten zoveel mogelijk verwijderd worden, met name ook fruitschalen etc.
C. Huisdieren en personen de ruimte niet laten betreden binnen de afgesproken tijd.
D. Meerwerk zal worden berekend in een reële verhouding met het door Opdrachtnemer meer uitgevoerde werk.
E. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het gebruikte product.
F. Vlekken ontstaan door oplossingen van nicotine en schoonmaakmiddelen op plafonds en wanden, zijn niet voor rekening van Opdrachtnemer.

 

Artikel 16 Het bestrijden van houtaantastende insecten, schimmels c.q. zwammen en preventief beschermen van hout

A. Het te behandelen hout moet (in overeenstemming met afspraken in het inspectierapport, plan van aanpak of offerte) zo goed mogelijk bereikbaar zijn.
B. De te behandelen ruimtes moeten ontruimd worden.
C. Bouwkundige gebreken moeten zo goed mogelijk hersteld zijn, een en ander als aangegeven in het inspectierapport/plan van aanpak. Lekkages moeten voor het uitvoeren van de Werkzaamheden worden verholpen.
D. Het te behandelen hout moet spuitklaar zijn. Indien dit niet het geval is, zal Opdrachtnemer het spuitklaar maken. Dit wordt als meerwerk spuitklaar maken opgegeven. Zo niet, dan gaat Opdrachtnemer ervan uit dat alles spuitklaar is.
E. Indien er volgens afspraak toch bepaalde goederen blijven staan, dienen deze zeer goed door de Opdrachtgever te worden afgedekt met deugdelijke folie.
F. Levensmiddelen, ook aardappelen en uien, dienen altijd verwijderd te worden door de Opdrachtgever.
G. Open vuur en vooral ook “waakvlammen” moeten door de Opdrachtgever worden gedoofd.
H. Huisdieren mogen gedurende de behandeling evenals personen, tot 48 uur na de behandeling niet langdurig in de ruimtes verblijven. Dit geldt ook voor de aangrenzende vertrekken. Let hierbij ook op vogels en vissen.
I. Elektronische apparatuur, verlichting etc. moeten door de Opdrachtgever deugdelijk afgedekt en ontkoppeld worden; plexiglas, vloerbedekkingen etc. moeten eveneens deugdelijk worden afgedekt.
J. Na de behandeling moet voldoende worden geventileerd en mogen de behandelde ruimtes en aangrenzende ruimtes gedurende 48 uur niet langdurig worden betreden.
K. Indien het een “open” dakconstructie betreft (d.w.z. zonder beschot) moeten vijvers buiten ook goed worden afgedekt door de Opdrachtgever. Lekkages ontstaan op onderliggende plafonds etc. zijn niet voor rekening van Opdrachtnemer.
L. Inspectierapporten hebben alleen betrekking op de door Opdrachtnemer bekeken en bereikbare delen. Dit geldt tevens voor adviezen. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor delen die niet bekeken konden worden bij de inspectie.
M. Na behandeling is het mogelijk dat Opdrachtnemer toch nog hoopjes boormeel aantreft. Dit betekent dat de larven nimfen zijn geworden en dat deze zich toch nog een weg naar buiten proberen te vreten. Zij zullen echter sterven.
N. Boktoraantastingen dienen door Opdrachtnemer open gemaakt te worden, waardoor zichtbare schade aan de constructie ontstaat. Dit is nodig voor een afdoende bestrijding. Indien bij inspectie geen boktorsporen waren aangetroffen en deze bij de bestrijding wel worden aangetroffen, zal het openkrabben van de aantasting als meerwerk worden berekend, dit in overleg met Opdrachtgever.
O. Indien zich vleermuizen ophouden in de kap van een gebouw en dit bekend is bij Opdrachtgever, moet dit vroegtijdig gemeld worden bij Opdrachtnemer. Dit geldt ook voor kerkuilen. Alle beschermde diersoorten mogen geen slachtoffer worden.
P. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het gebruikte product.
Q. Meerwerk als gevolg van het niet uitvoeren van bovengenoemde punten, zal doorberekend worden.
R. Ook het gebruik van extra vloeistof en meerspuitwerk zal als meerwerk verrekend worden.

 

Artikel 17 Wijziging van de Algemene voorwaarden en nietige bepalingen

  1. Opdrachtnemer is gerechtigd om deze Algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In dat geval zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever tijdig op de hoogte stellen van de wijzigingen. Tussen deze kennisgeving en de inwerkingtreding van de gewijzigde Algemene voorwaarden zal ten minste een maand zitten.
  2. Alleen indien de wijziging een grote nadelige impact op de rechten en plichten van Opdrachtgever heeft, heeft Opdrachtnemer de bevoegdheid de Overeenkomst te beëindigen per de datum dat de gewijzigde voorwaarden in werking treden.
  3. Als enige bepaling uit deze Algemene voorwaarden of uit de Overeenkomst geheel of ten dele nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze Algemene voorwaarden of de Overeenkomst.

 

Artikel 18 Bevoegde rechter en toepasselijk recht

  1. Eventuele geschillen tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever die niet in der minne kunnen worden geschikt, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Almelo.
  2. Op alle offertes/aanbiedingen en Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing.